Boek review | Leef als een Parisienne, ook als je hartstikke Nederlands bent door Renée Koudstaal

9789021576411 Leef als een parisienne 781x1024 - Boek review | Leef als een Parisienne, ook als je hartstikke Nederlands bent door Renée Koudstaal

Dit boek heb ik ter review ontvangen.

Als je mijn blog al langer volgt, weet je dat ik heel erg geïnteresseerd ben in la vie Parisienne en lees ik gulzig alles wat ik over dit onderwerp kan vinden. Ik kreeg het boek ‘Leef als een Parisienne, ook als je hartstikke Nederlands bent’, opgestuurd en plande meteen een avondje ‘me time’ in om dit boek van Renée Koudstaal, die op haar 18e verhuisde naar Parijs en na haar studie een  eigen high-end event agency oprichtte, te lezen. Tegenwoordig woont ze in Amsterdam en Parijs en deelt ze nu haar geheimen om als een Parisienne te leven, ook als je hartstikke Nederlands bent.

Korte inhoud

Selfcare op z’n Parijs! Renée Koudstaal laat je zien hoe je deze heerlijke lifestyle eigen maakt, ook als je hartstikke Nederlands bent. Leef als een Parisienne van Renée Koudstaal is een praktische en inspirerende stijlgids voor Nederlandse vrouwen die zich de Parijse leefstijl eigen willen maken. De auteur woonde en werkte ruim 20 jaar in de Franse hoofdstad en deelt alle ins en outs in haar boek Leef als een Parisienne. Wat is nu precies het geheim van die knappe Franse vrouwen? Hoe zorg je net zo goed voor jezelf als zij? In deze nuchtere stijlgids boordevol eerlijke verhalen, inspiratie, ervaringen, tips en interviews vind je het allemaal (bron: Bol.com)

Een boek naar mijn Nederlandse (en Parijse!) hart!

Het boek

Renée Koudstaal heeft ook haar eigen blog en ze schrijft in haar biografie, dat ze veel reist maar ‘waar ik ook ben, Parijs heb ik altijd bij me.’ Dit is heel herkenbaar voor mij, Parijs is mijn favoriete stad en voelt als een tweede thuis en dit gevoel neem ik overal mee naar toe, waar ik ook ben of naar toe ga.

Over de hele wereld wordt de Parisienne bewonderd om haar tijdloze elegantie en stijl. Waar ze ook is en wat ze ook doet, ze doet dit geheel in stijl. Een stijl die voor iedereen toegankelijk is en en toch dicht bij jezelf te kunnen blijven. De hamvraag is: bestaat er wel zoiets als de ultieme Parisienne, waar al zoveel over geschreven is en waar zoveel vrouwen hun inspiratie aan ontlenen? In dit 15 hoofdstukken tellende stijlgids, deelt Renée wat deze stijl nu precies inhoudt. Een aantal BN’ers zoals Daphne Deckers en Chantal Janzen werden geïnterviewd en deelden dezelfde mening: je wordt gelukkig van als je een aantal dingen uit de Parijse levensstijl overneemt. Tijdloze elegantie, het ‘minderen’ (less is more!) en wat mij heel erg aanspreekt: het minder plannen van je leven en genieten van de kleine dingen en momenten.

Leef als een Parisienne 1 - Boek review | Leef als een Parisienne, ook als je hartstikke Nederlands bent door Renée Koudstaal

De Parisienne

In een van de interviews die Renée gaf naar aanleiding van de publicatie van haar boek, zegt ze, dat de Parisienne een aantal eigenschappen bezit, waar veel vrouwen van dromen. De Parisienne weigert te kiezen, terwijl in Nederland van je wordt verwacht om wel keuzes te maken. De Parisienne haalt alles uit haar leven. Ze werkt fulltime, heeft meestal ook kinderen, ze gaat uit eten met haar vriendinnen, ze ziet er altijd leuk uit en doet af en toe ook helemaal niets.  Een ander aspect is de kledingkast van de Parisienne, de ultieme droom van ons velen. De charme van de Parisienne outfits is dat deze net niet perfect zijn, maar daar is wel heel goed over nagedacht. In dit mooie stijlboek zul je de antwoorden hierop terugvinden.

Leef als een Parisienne - Boek review | Leef als een Parisienne, ook als je hartstikke Nederlands bent door Renée Koudstaal

Mijn mening

Al maanden keek ik uit naar dit boek, want zoals jullie wellicht weten, ben ik een verzamelaar van boeken die over Parijs en de Parisienne gaan. Dit boek heeft een hele originele insteek. Leven als een Parisienne, ook als je hartstikke Nederlands bent, ja, dat wil ook! En met de tips van Renée gaat me dit (en jou!) ook zeker lukken. En wordt ook het mysterie rondom het ‘bestaan’ van de Parisienne ontrafeld.

Wat ook zo leuk is aan dit boek, is dat je zelf uitgedaagd wordt door het maken van een Parisienne test, in het samenstellen van je eigen tinten palet of eens kritisch naar je kledingkast te kijken. Ook staan er fijne adresjes in op het gebied van uit eten gaan, kledingmerken en Instagram accounts.

Het boek is mooi vormgegeven, leest heel prettig, geeft je een interessant inkijkje in het Parijse leven van Renée en gezien de huidige omstandigheden, is het een fijne manier om Parijs dichterbij huis te halen.

Ga jij dit boek lezen?

Leef als een Parisienne
Auteur: Renée Koudstaal