En toen was het zover. De dag dat onze vakantie écht kon gaan beginnen. Door omstandigheden hadden we deze reis laat geboekt en ik moet zeggen: we waren hier ook écht aan toe. Laat ik jullie meenemen naar Gran Canaria.

Hotel

We verbleven in het Labranda Mariete Hotel aan de rand van Playa del Íngles. Een modern, gerenoveerd hotel met vriendelijk personeel, mooie en schone kamers, goed eten en een fijn zwembad waar ik heel wat uurtjes gespendeerd hebt en een fijn dakterras met prachtig uitzicht. Het hotel lag 150m van het strand. Gelukkig maar! Want de plaats zelf, dat vonden we helemaal niks, al was ik hier al wel een beetje op voorbereid. Als je van veel uitgaan houdt, dan ben je hier aan het juiste adres. Maar gelukkig was er nog genoeg moois te ontdekken.

We boekten een eilandtour om het grootste Canarische Eiland te gaan ontdekken.

Eilandtour

Sunweb was de organisator van deze tour die ons een hele andere kant van Gran Canaria zou laten zien. De gids, een Nederlander die al 32 jaar op het eiland woont, sprak vol enthousiasme over het heden en verleden op dit eiland. We doorkruisten rotsgebergten, ravijnen, een krater, bossen en uitzichten (op Tenerife!). De gids nam ons mee naar een Canarisch restaurant en tijdens de rit vertelde hij over het leven van de inwoners in de kleine verscholen dorpjes waar we doorheen reden. Stille dorpjes, omringd door vele akkers, de bron van inkomsten aan deze kant van het eiland.

De grotwoningen in Tufia

We bezochten een Finca met een bananenplantage en proefden deze heerlijke bananen. Pure smaak!

De kerk van Aracas
Firgas

In het dorpje Firgas, op de Paseo de Gran Canaria, is een 30 meter lange waterval te bewonderen met een monument. Aan een zijde zie je de 22 wapens van alle gemeenten op Gran Canaria en het wapen van het eiland zelf.

Tijdens de tour zagen we hoe de mensen in de grotwoningen woonden (Tufia), we bezochten een prachtige kerk (Aracas) en aanschouwden de brandschade van de bosbranden van vier weken geleden, heel indrukwekkend allemaal.

Mijn vakantie op Gran Canaria
De brandschade van de bosbranden

Al met al was dit een prachtige dag en ben ik blij, dat we het eiland ook van een andere (mooiere!) kant hebben kunnen ervaren.

Prachtige natuur van Gran Canaria. Op de middelste foto zie je in de verte het eiland Tenerife liggen.

Maspalomas duinen

Ons hotel lag vlakbij de Maspalomas duinen. Op een zondag maakten we een strandwandeling richting dit bijzonder natuurreservaat, dat 400 hectare betreft. Het duin bestaat uit organisch zand, een palmbomenbos en een lagune.

De hoofdstad Las Palmas

Met een andere tour gingen we naar de hoofdstad van Gran Canaria, Las Palmas waar we de oude wijk Vengueta bezochten. Ik was blij verrast door de mooie architectuur en sfeervolle straatjes. Op een of andere manier had ik mij de hoofdstad heel anders voorgesteld.

Puerto de Mógan

We gingen op eigen gelegenheid naar de plaatsje Puerto de Mogan. Dit schattige plaatsje, ook wel “Venetië” genoemd, zal ik in een apart artikel beschrijven.

Aan het zwembad, lekker eten en gewoon genieten!

De rest van de dagen besteedden we aan zwemmen, gezelligheid, lezen en genieten van de rust.

Ben jij weleens op Gran Canaria geweest?

pinit fg en rect red 28 - Mijn vakantie op Gran Canaria

Please follow and like us: