Twee weken geleden was ik een midweek op Texel. Een week waar ik al zolang naar uit heb gekeken. Wat ik hier allemaal beleefd heb, laat ik je in deze post zien. Kijk je mee?

Texel

Acht jaar geleden was ik voor het laatst op Texel en het eiland heeft toen echt mijn hart gestolen. Het weidse, de rust, de natuur… precies wat ik nodig had na een drukke tijd. Het was ook een reden dat ik een rustigere bestemming koos, dan bijvoorbeeld een citytrip waar je toch van hotspot naar hotspot gaat. Ik pakte boeken en tijdschriften in, mijn notitieboek om verder te werken aan het plot van mijn boek, mijn fotocamera en goede wandelschoenen.

Maandag

In de ochtend komen we aan bij de veerboot in Den Helder. De lucht is blauw, de zon schijnt. Onze vakantie is begonnen. Als we de auto hebben geparkeerd, gaan we het dek op waar het vreselijk hard waait, maar dat deert me niet. Ik kijk hoe verder we van het vasteland raken. Hoe dichterbij Texel we komen, hoe beter ik me voel. Met het losraken van het vasteland, raak ik hopelijk ook de stressgevoelens van de laatste tijd kwijt. Ik vind het een prettige gedachte.

Strand de Cocksdorp e1541236941121 - Een midweek op Texel

Op Texel aangekomen, rijden we naar de vuurtoren van de Cocksdorp. We kunnen pas ‘s middags inchecken. We maken een korte strandwandeling. Ik merk hoe anders ik me nu al voel. Zal dat het bekende “eilandgevoel” zijn?

Onze magen beginnen te knorren en we besluiten naar den Burg, het grootste en levendigste dorpje van Texel, te rijden. We wandelen door het dorpje waar in de acht jaar dat ik hier niet ben geweest, niets is veranderd. In den Burg vind je leuke boetiekjes op mode en lifestyle gebied en veel horeca gelegenheden. We genieten van de lunch en rijden daarna naar het hotel.

Boutique Hotel Texel

We verblijven in Boutique Hotel Texel. De eigenaresse, Marianne Langeveld, zegt op de site: “Welkom bij Boutique Hotel Texel! Leuk dat u belangstelling heeft voor ons hotel op Texel. Een warm ontvangst midden op het eiland, een totaalbeleving op zich. Met een oprechte glimlach en u als gast als middelpunt, staan mijn team en ik dagelijks voor u klaar. We kijken uit naar uw komst.”

Een midweek op Texel

We krijgen een korte rondleiding en uitleg en komen dan bij onze kamer. Een heerlijke warme kamer met uitzicht op de duinen en de weilanden. Ik voel de rust. Op bed ligt een echt Texels presentie: gezichtscreme gemaakt van wolvet. Een echt Texeler product. Daar zal ik in een andere blogpost een review over schrijven.

We pakken de koffer uit en genieten van de totale rust die op eens over ons heen komt.

‘s Avonds dineren we “Bij Joost”, een Grand Café in de Cocksdorp. Een perfect einde van de eerste dag op Texel.

Dinsdag

‘s Nachts is het begonnen met stormen en wat heb ik hiervan genoten. Ik lag onder een warm Texeler dekbed te luisteren naar de wind en voelde me zeer fijn. Na een heerlijk ontbijt besluiten we naar het strand te gaan.

We kleden ons goed aan en gaan richting de Koog. De wandeling begint in het bos en dan komen we de duinen in. Geen mens te zien. Alleen wij en de wind. Het is een hele opgave om het duin om te komen en we worden compleet gezandstraald maar wat is het geweldig! Het strand ligt vol schuim en de zee is zo heftig. We lopen richting strandpaviljoen “Paal 17” en genieten van een broodje huisgemaakte tonijnsalade.

Na de lunch rijden we naar Ecomare, waar we net op tijd zijn voor het voeren van de zeehonden. Heel leuk om te ervaren.

Een midweek op Texel

Tegenover Ecomare ligt het duinlandschap en we besluiten een wandeling te maken. Wat ik zo mooi vind aan Texel is de variatie in landschappen. De wandeling gaat een heel stuk door het bos, die zo geurig ruikt en mooie herfstkleuren heeft.

Na de wandeling besluiten we het dorpje “Oosterend” te bezoeken. Oosterend wordt benoemd als best bewaarde juweeltje van Texel. En dat is het zeker. Het is een klein maar pittoresk dorpje met leuke huisjes in Noordhollandse stijl. Tijdens ons bezoek, kwamen we maar een persoon tegen. Je kunt het je haast niet voorstellen!

Een midweek op TexelEen midweek op Texel

Terug in het hotel nemen we een duik in het hotelzwembad en dan is het weer tijd om een restaurantje op te zoeken. Het wordt pizzeria “Bella Vista” in de Cocksdorp waar we genieten van een uiensoep en een pizza.

Woensdag

De Slufter, een van de bekendste natuurgebieden van Texel, ligt tegenover ons hotel. Het is een “grote kweldervlakte tussen twee zanddijken in.” De kreken met zout water, stromen dwars door het gebied. Dit bijzondere gebied is zeer uitgestrekt en in de verte, een gat in de duinerij, zie ik de zee.

In Den Burg is een herfstmarkt, die eigenlijk niet heel veel voorstelt. In een van de straatjes ontdekken we een leuke lunchtent, “Foodvibes”, en ik kies voor een broodje Texeler kaas (aanrader!).

We bezoeken de bierbrouwerij. Omdat we de rondleiding al een keer gedaan hebben, slaan we deze over en genieten van een Texeler biertje. Ik neem een klein biertje met een bonbon, die ik moest laten smelten en vermengen met het bier. Heel bijzonder.

Een midweek op Texel

Daarna rijden we naar Den Hoorn, waar we een bijzonder en markant kerkje bezoeken. Dit kerkje, gebouwd tussen 1425 en 1450,  heeft een witte toren, dat opvalt in het Texeler landschap. Vanaf de veerboot zie je de toren al uitsteken. Het landschap is ook ontzettend mooi en uitgestrekt, waardoor we zin krijgen om een boswandeling te maken. We rijden naar de “Fonteinsnol” en maken en genieten van de bosrijke omgeving.

De Denne Texel 1 e1541237654610 - Een midweek op Texel

Daarna rijden we naar een mooi uitkijkpunt waar je prachtig uitzicht heb op het landschap van Texel en schapen 🙂

Een midweek op Texel

Terug in het hotel gaan we bij het haardvuur zitten, nagenietend van deze prachtige dag. Het lijkt een “volgeplande” dag, maar zo voelde het totaal niet. We planden eigenlijk niks. Pas als we weer in de auto zaten, bedachten we wat we konden gaan doen.

Na zoveel frisse buitenlucht, genieten we in Eetcafé de Rog in de Cocksdorp van een kaasfondue. Weer eens wat anders en het was overheerlijk. Kaasfondue mogen ze van mij op meer menukaarten zetten.

Donderdag

Een grijze dag. Na het hotelontbijt (wat mis ik die!) maken we een strandwandeling bij de vuurtoren waar ik prachtige schelpen vindt. In strandpaviljoen Faro, genieten we van Texeler bonbons van chocolatier Smidt.

Daarna rijden we door naar het Juttersmuseum, waar je de vondsten van de jutters van de afgelopen 75 jaar kunt vinden. Heel bijzonder om te zien. Als je op Texel bent, mag je dit museum zeker niet missen!

Omdat het begint te regenen, besluiten we te gaan lunchen bij Gastropaviljoen (Paal 15). We kiezen een tafeltje met uitzicht op zee en genieten van de een overheerlijke pompoensoep en een rijkelijk belegd broodje schapenkaas. Ik heb nog nooit schapenkaas gegeten, maar de smaak bevalt me wel. Voor herhaling vatbaar!

De sfeer is ontzettend relaxed in het strandpaviljoen en we voelen ons echt tot rust komen. Terug in het hotel pakken we onze boeken en nestelen ons voor het haardvuur voor een paar uurtjes.

Een midweek op Texel

We gaan uit eten bij Kaap Noord, een heel leuk etablissement aan de het strand van de Cocksdorp. Dat vinden meer mensen, dus we moeten even wachten tot er een tafeltje vrij is. Geen probleem, de sfeer is gezellig, het is lekker warm en het wachten was meer dan waard, als ik de malse biefstuk proef.

Vrijdag

De laatste vakantiedag op Texel. Na het onbijt maken we nog een wandeling in natuurgebied “de Muy”, maar het begint te regenen dus we gaan terug naar het hotel waar nog een bijzondere ervaring op ons wacht. We hebben een “wolbad” behandeling geboekt. ‘s Middags worden we in een houten chalet bij het hotel ingepakt in schapenwol en in een kribbe gelegd om een uur te genieten. De wind raast, ik hoor de regendruppels op het houten dak en lig behaaglijk, letterlijk onder de wol. De schapenwol laat een prettig vettig laagje achter op de huid. Voor mijn probleemhuid een ware verwennerij! Ik raad iedereen aan deze behandeling te doen als je op Texel bent.

Omdat we nog zoveel mogelijk willen genieten van Texel, lunchen we in Den Burg bij een gezellige brasserie “de Coninck van Poolen.”

Afscheid van Texel

Daarna is het toch echt tijd om de veerboot naar het vasteland te nemen. Ergens benauwd me dat. Heel de week heb ik me zo goed gevoeld. Afstand genomen van alles. Ik hield een blogvakantie en postte af en toe een foto op social media, maar verder ik heb mijn telefoon zoveel mogelijk links laten liggen. Ook dat beviel me erg goed. Ik realiseerde me, dat ik hier thuis ook iets aan moest doen.

Op de boot keek ik nog een keer naar Texel. Het markante witte kerkje van den Hoorn, de weilanden, de schoonheid van de natuur, de schapen, de gastvrijheid en de rust…

“Soms denk ik aan Texel

waar de wind altijd waait.

Waar de veerboot sierlijk

de haven indraait.

Aan velden vol bloemen

of goud glanzend koren.

En schapen in hun

wintervacht of glad geschoren.

Dorpjes boerderijen

bos zee en strand

Urenlang wandelen

het liefst hand in hand

De tijd gaat er langzaam

maar toch veel te vlug

En weer op de boot denk ik

ik ga snel weer terug.”

(bron: onbekend, gevonden op Pinterest)

Ben jij weleens op Texel geweest?

pinit fg en rect red 28 - Een midweek op Texel

Please follow and like us: