Boek review | Een zomer in Parijs door Eleanor Brown

Momenteel zit ik weer helemaal in een leesflow en heb ik weer een review van een boek dat zich in Parijs afspeelt.

Korte inhoud

Madeleine probeert al haar hele leven te voldoen aan de verwachtingen van anderen, vooral aan die van haar dominante moeder. Voor de buitenwereld lijkt Madeleine alles te hebben wat haar hart begeert, inclusief een aantrekkelijke man, maar zo ervaart ze dat zelf niet. Haar huwelijk met Philip is verstikkend en Madeleine vraagt zich af of het leven niet veel meer te bieden heeft dan dit. Dan vindt ze het dagboek van haar grootmoeder, die in de zomer van 1914, tegen alle verwachtingen van haar familie in, naar Parijs vertrok en daar een tijd vol vrijheid en liefde doorbracht. Geïnspireerd besluit Madeleine het voorbeeld van haar illustere grootmoeder te volgen en haar eigen magische zomer in Parijs te creëren, dagen gevuld met licht, kunst en natuurlijk liefde. Maar kan Madeleine in dit sprookje blijven leven? Kan ze haar echtgenoot, moeder en de realiteit wel zomaar negeren en een nieuw leven beginnen, of zal ze uiteindelijk toch gedwongen zijn om terug te vallen in het oude patroon? (bron: Bol.com)

Mijn mening

Het boek bevat twee verhalen. Het ene verhaal speelt zich af tijdens de zomer van 1919 (het verhaal van Madeleine haar grootmoeder) en tijdens zomer 1999 (Madeleine’s verhaal). De overeenkomst tussen de grootmoeder en Madeleine is dat ze zich allebei gevangen voelen in het leven dat ze leiden. Ze verlangen allebei naar om een creatief beroep uit te oefenen en naar meer vrijheid in hun leven. Door de omgeving waarin ze leven wordt hen dit lastig gemaakt.

Eleanor Brown heeft een prettige, mooie beeldende schrijfstijl. Vooral het verhaal van de grootmoeder, Margie, sprak mij erg aan. De schrijfster nam mij echt aan de hand mee mee naar het Parijs van de jaren twintig.

Een zomer in Parijs is een meeslepende roman die je heerlijke leesuren oplevert en een inspirerende en een belangrijke les meegeeft: maak je eigen keuzes.

Zou jij dit boek willen lezen?

Inspiratie om te bewaren