Boek review | Een dame in Parijs door Alyson Richman

Een van mijn favoriete boeken is Een dame in Parijs door Alyson Richman. Het boek is geïnspireerd op het Parijse appartement dat jaren geleden, na 70 jaar, werd ontdekt…

Dit boek is gebaseerd op de eigenaar van het ontdekte appartement, Marthe de Florian en haar kleindochter Solange Beaugiron (die de schrijver is van Gloria uit 1971). Er is verder geen informatie over haar beschikbaar, een klein mysterie.

Korte inhoud

Parijs, 1940. De jonge Solange laat een laatste blik door haar grootmoeders appartement gaan. De schilderijen van gerenommeerde kunstenaars, Chinees porseleinen vazen. Ze herinneren aan een verleden vol luxe, mysterie, liefde en verlies. Solange denkt aan de belofte die ze haar oma deed: ze zal ze verbergen.Met pijn in haar hart denkt ze terug aan de afgelopen jaren. Hoe ze haar onbekende grootmoeder leerde kennen, Marthe de Florian, een elegante dame, mysterieus en eigenzinnig. Haar diepblauwe ogen, waarin Solange zichzelf herkende. De urenlange gesprekken, waarbij ze meegevoerd werd naar het Parijs van de belle époque. Als courtisane van de adellijke Charles leefde Marthe een bewogen en onafhankelijk bestaan.Geleidelijk leert Solange ook steeds meer over haar eigen verleden. En ze ontmoet – net als haar grootmoeder destijds – de liefde van haar leven: de Joodse boekhandelaar Alex. Maar nu de situatie in Parijs steeds benauwder wordt lijkt haar toekomst allesbehalve rooskleurig. Zal hun prille liefde de Duitse bezetting overleven?  (bron: Bol.com)

bron: onbekend

Het Parijse appartement mysterie

Ik kan wel zeggen dat dit boek een van mijn favoriete is. Dat komt door het mysterie van het Parijse appartement dat na 70 jaar is ontdektOm privacyredenen is er geen informatie beschikbaar over wat er werkelijk is gebeurd. Dat kan ik me voorstellen, maar ik ben erg geïnteresseerd in de vraag waarom Solange Beaugiron nooit naar het appartement is teruggekeerd en wel maandelijks voor het appartement betaalde. Ook zou ik wel willen weten wat er met het appartement is gebeurd nadat het is ontdekt. Is het verkocht? Wat hebben ze precies allemaal gevonden? Wat is er met de spullen gebeurd? Het schilderij van Marthe de Florian, geschilderd door Giovanni Boldini is geveild en bracht 3 miljoen euro (!) op. Op internet heb ik ontdekt dat de kaptafel is ook geveild voor 2000 euro, maar de andere spullen … de jurken, de boeken, de parfumflesjes, het was een echt geweldige tijdcapsule dat is ontdekt en wat mij enorm heeft geïnspireerd. Misschien zal het ooit worden gepubliceerd wat er echt is gebeurd … Het is een goed verhaal voor een film in elk geval!

Zou jij dit boek willen lezen?

pinit fg en rect red 28 - Boek review | Een dame in Parijs door Alyson Richman

Please follow and like us: